شیرومدارهای هیدرولیک و پنوماتیک

شیرومدارهای هیدرولیک و پنوماتیک

اموزش رسم مدار وایرادیابی و تعمیر مدارهای هیدرولیک وپنوماتیک
شیرومدارهای هیدرولیک و پنوماتیک

شیرومدارهای هیدرولیک و پنوماتیک

اموزش رسم مدار وایرادیابی و تعمیر مدارهای هیدرولیک وپنوماتیک

مولد وانواع پمپها و عمل کننده های هیدرولیک

مولد وانواع پمپ وعمل کننده ها ی هیدرولیک

مولد یا منبع‌ نیروی‌ هیدرولیک‌

وسیله‌ایست‌ که‌ بتواند روغن‌ را به‌ جریان‌ بیندازد.

مانند: -1 پمپ‌ -2 انباره‌ یا آکومولاتور -3 برج‌ منازل‌

مولد یا پمپها براساس‌ کاری‌ که‌ انجام‌ می‌دهند به‌ دو دسته‌ تقسیم‌ می‌شوند.

-1 پمپهای‌ دبی‌ ثابت‌ در دور ثابت‌

-2 پمپهای‌ دبی‌ متغیر در دور ثابت‌

 

مولد (منبع‌ تولید نیروی‌ هیدرولیک‌)

مولد وسیله‌ایست‌ دارای‌ کارتر، پمپ‌، شیر کنترل‌ فشار، شیر یکطرفه‌ و موتور برای‌ حرکت‌ پمپ‌می‌باشد که‌ وظیفه‌ به‌ جریان‌ انداختن‌ روغن‌ را در مسیر بعهده‌ دارد.

 

انوع‌ پمپمها

-1 پمپهای‌ پیستونی‌

-2 پمپهای‌ دنده‌ای‌ (دنده‌ خارجی‌) (دنده‌ داخلی‌

                          

-3 پمپهای‌ پیچشی‌

-4 پمپهای‌ پره‌ای‌

-5 پمپهای‌ پیستونی‌ شعاعی‌ یا رادیالی‌

-6 پمپهای‌ پیستونی‌ محوری‌

-7 پمپهای‌ گریز از مرکز

 


مشخصات‌ انواع‌ پمپها

-1 پمپهای‌ پیستونی‌:

دبی‌ حاصل‌ با توجه‌ به‌ سطح‌ و کورس‌ پیستون‌ متغیر می‌باشد.

محاسن‌ = کاربرد در فشار بالا نشت‌ اندک‌ دبی‌ بالا

معایب = چون‌ پمپاژ روغن‌ همراه‌ با رفت‌ و برگشت‌ پیستون‌ است‌ در مسیر ایجاد لغزش‌ می‌کند.

برای‌ اینکه‌ لغزش‌ به‌ حداقل‌ برسد از چند پیستون‌ روی‌ یک‌ شفت‌ استفاده‌ می‌شود بطوریکه‌ وقتی‌ یک‌پیستون‌ در حال‌ مکش‌ است‌ پیستون‌ دیگر روغن‌ را در مسیر پمپ‌ می‌کند و فشار را در یک‌ مسیر ثابت‌نگه‌ می‌دارد.

-2 پمپهای‌ دنده‌ای‌ (دنده‌ خارجی‌) (دنده‌ داخلی‌:

پمپهای‌ دنده‌ای‌ (دنده‌ خارجی‌) = در این‌ پمپها دو دنده‌ خارجی‌ با هم‌ درگیر بوده‌ و روغن‌ مخزن‌ درمیان‌ دندانه‌ها پر شده‌ و در طرف‌ دیگر چون‌ دندانه‌ها با همدیگر درگیر می‌شوند روغن‌ در مسیر پمپ‌می‌شود.

محاسن‌ = این‌ پمپها برای‌ جاهایی‌ که‌ فشار پایین‌ حجم‌ کم‌ و محدودیت‌ جا وجود دارد طراحی‌می‌شوند. (در این‌ پمپها اگر از دنده‌ مورب‌ استفاده‌ شود آرامتر و با فشار بیشتر کار می‌کند

معایب‌ = این‌ نوع‌ پمپها معمولا روغن‌ را به‌ شدت‌ به‌ هم‌ می‌زنند و باعث‌ بالا رفتن‌ دمای‌ روغن‌ و کف‌زدن‌ روغن‌ و مخلوط شدن‌ جرم‌ و کثافات‌ با روغن‌ می‌شوند.

پمپهای‌ دنده‌ای‌ (دنده‌ داخلی‌) = در این‌ پمپها نیز دو دنده‌ محرک‌ و متحرک‌ وجود دارد که‌ از قسمت‌داخلی‌ با هم‌ درگیر می‌شوند.

-3 پمپهای‌ پیچشی‌:

پمپهای‌ پیچشی‌ ساده‌ بوده‌ و قادر به‌ کار کردن‌ در سرعتهای‌ بالا می‌باشند این‌ پمپها مخصوص‌ انتقال‌مایعاتی‌ می‌باشند که‌ با آنها هوا مخلوط شده‌ باشد.

این‌ پمپها قادر به‌ کار در سیستم‌ هیدرولیک‌ نیستند و بیشتر برای‌ انتقال‌ مایعات‌ از نقطه‌ای‌ به‌ نقطه‌ دیگرمورد استفاده‌ قرار می‌گیرند.

-4 پمپهای‌ پره‌ای‌:

این‌نوع پمپها دارای‌ تعدادی‌ پره‌اند که‌ درون‌ شکافهای‌ یک‌ روتور قرار دارند روتور درون‌ یک‌ رینگ‌می‌چرخد و بخاطر شکل‌ بیضوی‌ رینگ‌ هنگامیکه‌ پره‌ها نزدیک‌ قسمت‌ مکش‌ می‌شوند از شیار خودبیرون‌ آمده‌ و باعث‌ ازدیاد حجم‌ بین‌ پره‌ها شده‌ و با چرخش‌ بیشتر روتور پره‌ها شروع‌ به‌ پایین‌ رفتن‌ درشیار نموده‌ و روغن‌ بین‌ پره‌ها تخلیه‌ می‌گردد.

محاسن‌ = جریان‌ منظم‌ - تأمین‌ حجم‌ زیاد روغن‌ با فشار نسبتٹ بالا و اینکه‌ فرسایش‌ پره‌ها روی‌ راندمان‌کار تأثیر چندانی‌ ندارد.

-5 پمپهای‌ پیستونی‌ شعاعی‌ یا رادیالی‌:

این‌ پمپها از نظر ظاهری‌ جمع‌ و جور هستند. پمپهای‌ پیستونی‌ شعاعی‌ قادر به‌ تولید فشار بالا و حجم‌زیاد و کار در سرعت بالا با راندمان‌ مناسب‌ می‌باشند.

-6 پمپهای‌ پیستونی‌ محوری‌:

مشخصات‌ این‌ پمپها مانند پمپهای‌ پیستونی‌ دوار می‌باشند تفاوت‌ آنها این‌ است‌ که‌ پیستونهای‌ دواردر حالت‌ زاویه‌ قائمه‌ نسبت‌ به‌ شفت‌ قرار دارند در حالیکه‌ پیستونهای‌ محوری‌ موازی‌ شفت‌ پمپ‌ کارمی‌کنند.

-7 پمپهای‌ گریز از مرکز:

این‌ نوع‌ پمپها می‌توانند جریان‌ کاملا منظم‌ و ثابتی‌ را بهتر از هر نوع‌ پمپ‌ دیگر تولید کنند هر کدام‌ ازاین‌ نوع‌ پمپها برای‌ فشار معینی‌ طراحی‌ می‌شوند و اگر همان‌ مقدار فشار روی‌ پمپ‌ وارد شود مایع‌ درداخل‌ پروانه‌ همراه‌ پره‌ها می‌چرخد بدون‌ اینکه‌ باعث‌ ترکیدن‌ پمپ‌ با لوله‌ها گردد.

عمل‌ کننده‌های‌ هیدرولیک‌

عمل‌ کننده‌ها دستگاهی‌ هستند که‌ انرژی‌ پنیوماتیکی‌ یا هیدرولیکی‌ را به‌ انرژی‌ مکانیکی‌ تبدیل‌می‌کنند.

عمل‌ کننده‌ها به‌ دو دسته‌ خطی‌ و دورانی‌ تقسیم‌ می‌شوند.

-1 عمل‌ کننده‌های‌ خطی‌

الف‌: سیلندر یک‌ کاره‌

در این‌ نوع‌ سیلندر روغن‌ از یک‌ طرف‌ وارد شده‌ و پیستون‌ را به‌ جلو می‌راند جهت‌ حرکت‌ پیستونهاهمان‌ جهت‌ جریان‌ روغن‌ است‌ و برگشت‌ پیستون‌ بوسیله‌ فنر داخل‌ سیلندر یا وزن‌ پیستون‌ انجام‌می‌گیرد.

علامت‌ شناسایی      

سیلندرهای‌ یک‌ کاره‌ فقط در یک‌ جهت‌ کار انجام‌ می‌دهند.

طرز تشخیص‌: دارای‌ یک‌ ورودی‌ می‌باشند (ورود و خروج‌ از یک‌ مسیر می‌باشد

ب‌: سیلندرهای‌ دو کاره‌

در این‌ نوع‌ سیلندرها روغن‌ از دو جهت‌ وارد شده‌ و می‌تواند حرکت‌ رفت‌ و برگشت‌ ایجاد نماید.

این‌ نوع‌ سیلندر هم‌ در موقع‌ رفت‌ و هم‌ در موقع‌ برگشت‌ کار انجام‌ می‌دهند این‌ سیلندرها برعکس‌سیلندرهای‌ یک‌ کاره‌ برای‌ کورسهای‌ بلند بکار می‌روند بایستی‌ توجه‌ داشت‌ که‌ کورس‌ بلند در میل‌پیستون‌ کمانش‌ و خمش‌ ایجاد می‌نماید.

آببندی‌ پیستونهای‌ فوق‌ با داخل‌ سیلندر بوسیله‌ کاسه‌ واشری‌ دولبه‌ انجام‌ می‌گیرد.

علامت‌ شناسایی        

در این‌ نوع‌ سیلندر که‌ دارای‌ یک‌ دسته‌ پیستون‌ می‌باشند نیروی‌ رفت‌ بیشتر از نیروی‌ برگشت‌ است‌ وسرعت‌ برگشت‌ بیشتر از سرعت‌ رفت‌ است‌.

سرعت‌ رفت‌ > سرعت‌ برگشت‌ نیروی‌ برگشت‌ > نیروی‌ رفت‌

اختلافات‌ فوق‌ در رفت‌ و برگشت‌ بعلت‌ اختلاف‌ سطح‌ طرفین‌ پیستون‌ می‌باشد

      F = P.A       F1 = P.A1 > F2 = P.A2

A1   A2   

A1.V1 = A2.V2  R2.p   س   p.D24   س  مساحت‌ دایره‌

p = 3.14

F = نیرو، P = فشار، A = سطح‌،

برای‌ حل‌ اختلاف‌ سرعت‌ و نیرو در جهات‌ رفت‌ و برگشت‌ سیلندرهای‌ دوکاره‌ از سیلندرهای‌ دوکاره‌ بادو دسته‌ پیستون‌ استفاده‌ می‌شود.

 

در این‌ نوع‌ سیلندرها چونکه‌ سطح‌ هر دو طرف‌ پیستون‌ با هم‌ برابر است‌. پس‌ نیرو و سرعت‌ حاصله‌هنگام‌ رفت‌ و برگشت‌ مساوی‌ می‌باشد.

سیلندر دوکاره‌ با ضربه‌گیر در پیشانی‌

سیستم‌ فوق‌ از ضربه‌ خوردن‌ پیستون‌ در موقع‌ برگشت‌ جلوگیری‌ می‌کند.

سیلندر دوکاره‌ با ضربه‌گیر در پیشانی‌ پیستون‌

سیلندر دوکاره‌ با ضربه‌ گیر در پشت‌ پیستون‌

سیلندر دوکاره‌ با ضربه‌ گیر در دو طرف‌ پیستون‌

اگر در هر یک‌ از شکلهای‌ بالا علامت‌ (متغیر) گذاشته‌ شود نشان‌ دهنده‌ قابل‌ تنظیم‌ بودن‌ ضربه‌گیرمی‌باشد.

ج‌: سیلندرهای‌ تلسکوپی‌

این‌ نوع‌ سیلندرها در دو نوع‌  یکطرفه‌ و دوطرفه‌ می‌باشند که‌ دارای‌ پیستونهای‌ متعدد می‌باشند که‌ به‌ترتیب‌ پیستونها پس‌ از اتمام‌ کورس‌ پیستون‌ ماقبل‌ به‌ حرکت‌ درمی‌آیند.

جک‌ تلسکوپی‌ یک‌ طرفه‌

علامت‌ شناسایی‌ جکهای‌ مختلف‌ و شرایط ساختاری‌ جکها

                    

پیستون برای فشار بالا

                                   

سیلندر با میل پیستون قوی

  

سیلندر با سطح خارجی ازیک لایه پلاستیکی بامیل پیستون ازفولاد ضد اسید

              

-2 عمل‌ کننده‌های‌ دورانی‌ یا موتور

موتورها برعکس‌ پمپها انرژی‌ هیدرولیکی‌ را به‌ انرژی‌ مکانیکی‌ تبدیل‌ می‌کند.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.